Prečo si pribaliť kávu na cesty za dovolenkou?



Máme tu leto a sním spojené cestovanie. Cesty do zahraničia za dovolenkou sú dlhšie ako sme zvyknutí, môžu nás unaviť a únava sa tak môže podpísať pod viacero dopravných kolízií.


Viaceré výskumy ohľadom kávy a kofeínu naznačujú, že mierna konzumácia kofeínu je spojená so zvýšenou ostražitosťou a koncentráciou a spoločne s rozumným počtom prestávok nám káva môže pomôcť v boji proti únave za volantom.


Únava je hlavný faktor v nehodovosti na cestách po štátoch Európskej únie. Len každý rok sa udeje viac ako 1,3 milióna nehôd. Odhaduje sa, že až 20 % zo všetkých nehôd spôsobuje práve únava vodičov.


Pozrime sa na 3 pravdy alebo fikcie, ktoré sú spájané s kávou počas cestovania.


FAKT: Káva pomáha bojovať proti únave vodiča pomocou kofeínu Pitie kofeínovej kávy zvyšuje bdelosť a sústredenie, čo je základom bezpečnej jazdy. Bolo preukázané, že už 1 šálka kofeínovej kávy (80 mg kofeínu) zlepšuje jazdné výkony vodiča a znižuje ospalosť počas monotónnej jazdy po diaľnici. Toto tvrdenie sa opiera o štúdiu z roku 2015, ktorá zistila, že pitie 1-2 šálok kávy, môže znížiť hladinu ospalosti o 25 %.


FIKCIA: Pitie kávy počas dlhých trás spôsobuje dehydratáciu Dehydratácia je počas dlhej cesty alebo pri lietaní často pozorovaná. Preto sa odporúča piť primerané množstvo tekutín za každých okolností. Pozitívne je, že nedávny výskum naznačuje, že pitie kávy nevedie k dehydratácii a navyše prispieva k dennému príjmu tekutín. Aj keď pri káve existuje mierny náznak krátkodobého močopudného účinku kofeínu, je treba povedať, že neprevyšuje prínosy z príjmu tekutín z pitia kávy. Odporúčania zdržať sa pitia malého množstva kávy s cieľom udržať adekvátnu hladinu tekutín v tele, sú teda neodôvodnené.

FAKT: Káva pomáha pri zvládaní tzv. jet lag syndrómu Jet lag je často pozorované po dlhších trasách v rôznych časových pásmach a môže spôsobiť extrémnu ospalosť alebo naopak bdelosť v nevhodných hodinách. Jednoducho povedané, máte prehodený rytmus, keďže ste dlhší čas na dovolenke fungovali v inom časovom pásme. Aby ste zabránili tomuto syndrómu a rýchlejšie sa prispôsobili miestnym hodinám, odporúča sa dostatok spánku a „udržanie sa na nohách“ v potrebnom čase. Aj tu výskum kávy naznačuje, že umiernená konzumácia kofeínu, môže byť dobrým priateľom pri zvyšovaní výkonu u tých, ktorí trpia jet lag.


Zdroj: www.coffeeandhealth.org

Sledujte nás na Facebooku
  • Facebook Basic Square
Najčítanejšie články