top of page

Ako káva zmenila Ameriku

Pozrime sa na cestu, ktorú musela prejsť káva, aby sa stala súčasťou americkej histórie.

1670

Dorothymu Jonesovi z Bostonu bola udelená licencia na predaj kávy. Stal sa tak prvým americkým obchodníkom s kávou.


1688

Okolo roku 1688 v New Yorku káva nahradila pivo a stala sa obľúbeným nápojom pri raňajkách.


1700

V polovici rokov 1700 boli káva a čaj rovnako obľúbené. Veľa hostincov sa stalo zároveň aj kaviarňami.

Všetko sa odohralo v dôsledku slávnej udalosti „Bostonského pitia čaju“ z roku 1773, kedy v bostonskom prístave Američania potopili veľké množstvo debien s čajom. Protestovali tým proti zvýšeniu dane za čaj od Spojeného kráľovstva. Pitie čaju sa v tomto období bralo ako niečo, čo je namierené proti patriotizmu.

Kolonisti zistili, že môžu kávu dovážať z Južnej a Strednej Ameriky bez pomoci Britov. Pitie kávy sa tak stalo znakom americkej nezávislosti a autonómie.

Bostonské pitie čaju bolo plánované v kaviarni s názvom Zelený drak.


1861 – 1865

Občianska vojna v Spojených štátoch zvýšila popularitu kávy. Vojaci išli do vojny s kávovými zrnami, ktoré dostávali na prídel.


1865

James Mason vytvoril prvý kávovar, ktorý poskytol základ pre moderné kávovary a zároveň sa výroba kávy stala prístupnejšia aj pre strednú vrstvu.


1901

Prvú rozpustnú „instantnú“ kávu vynašiel japonsko – americký chemik Satori Kato z Chicaga.


1914 – 1918

Počas 1. svetovej vojny boli balíčky s kávou štandardnou výbavou vo vojenských dávkach. K zdeseniu svojich veliteľov vojaci často používali núdzové zápalky na ohriatie svojich kovových šálok.


1920 – 1930

Po príchode z vojny boli vojaci tak zvyknutí piť kávu niekoľkokrát denne, že počet kaviarní vzrástol o 450%.


1940 – 1950

Briti možno vynašli „čaj o piatej“, ale amerika vymyslela „kávovú prestávku“. Všetko začalo počas 2. svetovej vojny v ére tovární. Majitelia si rýchlo všimli lepšieho výkonu ich zamestnancov po prestávke na kávu, čo bola pre nich dosť veľká motivácia zahrnúť pravidelnú "kávovú prestávku" do pracovného času. Vďaka dômyselnej reklamnej kampani spoločnosti Pan American Coffee Bureau 70 – 80% amerických pracujúcich ľudí začalo využívať prestávku na kávu.


1970

Zrodili sa špeciálne kaviarne, ako Starbucks v roku 1971 v Seattli, kde sa začala vyrábať čerstvá káva.


1995 – súčasnosť

Starbucks Corporacion sa stalo populárnou kávovou kultúrou a najväčším kávovým reťazcom kaviarní na svete. Jeho model je kopírovaný po celom svete. Od roku 1995 do roku 2000 spotreba kávy vzrástla o neuveriteľných 700% a v súčasnosti nezaznamenáva žiadnu klesajúcu tendenciu.


Zdroj: teaandcoffeecompany.com


Sledujte nás na Facebooku
  • Facebook Basic Square
Najčítanejšie články
bottom of page